יום שישי, 1 ביוני 2012

אשכנזי נגד מזרחי נגד כושי

קודם לקרוא את הכתבה הגזענית של מתי גולן:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000752264

ועכשיו אני מסביר למה הכתבה של מתי גולן גזענית:
יש גזענות בחברה שלנו.
גזענות שמשמרת את האשכנזים בראש הפירמידה.

אם נכנס לשאלת צבע העור - השאלה צריכה להיות מדוע כהה-עור זורק ביצה על כהה-עור-ממנו במקום לזרוק ביצה על בהיר-עור ממנו?

... והתשובה ברורה - את האשכנזי קשה יותר לתקוף. הוא העליון. הוא האליטה. בידיו המשטר. וכאשר פלג (קטן) מהאשכנזים מתעסק בזכויות של הכושים - הנקראים מסתננים במקום כושים, בהפוך-על-הפוך שמשמר את הגזענות* - קמים האנשים שהיו עד כה בתחתית הסולם - תושבי השכונות המזרחיים - ודורשים את מקומם בהיררכיה הגזעית. הם רוצים לשמר את מעמדם בהיררכיה הקיימת. תקיפת הסודני הכושי, היא הסובלימציה האמיתית של הגזענות האשכנזית האידאולוגית. זאת הגזענות האמיתית (שאכן קיימת) שהונחלה בדרכים אידאולוגיות לכולם. ומשמרת את עליונות האשכנזי. ואתו זורק ביצים שותף לה.

המזרחי זורק ביצה על הסודני בדיוק בהפוך-על-הפוך משל עצמו כדי להראות לאשכנזי איך נראית האידאולוגיה שלו בפועל. אידאולוגיה של קסטות של גזע. או, כך לפחות, אותו זורק-ביצים אומר לעצמו כדי להצדיק את גזענותו שלו. עם זאת הוא אינו רוצה, כמובן, לערער על מיקומו שלו קרוב לקסטה האשכנזית. הוא יודע באיזה כיוון זורם החרא.

מקומו של המזרחי בהיררכיה הגזענית (מזרחי - שם קוד ליהודי-ערבי) הוא בדיוק לשמר את ההיררכיה הגזעית של היהודי מעל הערבי-ערבי. שימור זה נעשה תוך מחיקת ערביותו של המזרחי ושיוכו לאליטה היהודית. התנהלות זאת בתורה משמרת את העליונות של האשכנזי מעל המזרחי. כלומר היהודי-אשכנזי/אירופאי מעל היהודי-ערבי/מזרחי. וכל היהודים מעל הערבים-הלא-יהודים. זה המבנה. דומה מאוד להיררכיית הקסטות ההודיות.

אין לי ספק שעמדתו של מתי גולן היא אכן גזענית. אבל לאו דוקא במובן שה"שמאל המזרחי" (מושג חדש יחסי, שמשמעותו הלא-מפורשת הוא ימין יהודי גזעני) רוצה שנחשוב.
מתי גולן כותב: "בוודאי שגזענות קיימת גם אצל מטילי הביצים, אבל זה לא הדבר הדומיננטי. [...] תופעה כזאת אפשר להסביר רק באמצעות אופי."

הבעיה היא שמתי גולן סולח לאותו אינדיבידואל גזען, חשוך, פחדן שזרק ביצה, על גזענותו. וכך ממסמס את הגזענות האינהרנטית והדומיננטית (!!) בכל רבדי האוכלוסיה בישראל - מהאשכנזי, דרך המזרחי, הרוסי, האתיופי, הדרוזי, הערבי ועכשיו גם הכושי.

הבעיה איננה, כפי שמתי גולן רוצה שנחשוב, בעיה של אופי. בכל קבוצה ימצא האדם שמחפש פורקן לאלימותו ע"י תקיפה "מותרת" של אחר השייך לקבוצה נמוכה יותר בהיררכיה. והוא יעשה זאת כאשר הוא מגובה באחרים מהקבוצה לה הוא שייך. אנשים עם אופי חרא יש בכל מקום. הם אינם בעיה חברתית. הבעיה החברתית היא כאשר מותר לאותו אדם לפעול על-פי נטייה זו.

הבעיה המרכזית היא בעיית הגזענות. בעיית אי-השוויון והאפליה שמחלקת את האנשים לקבוצות היררכיות/קסטות עפ"י מוצא/צבע-עור. היררכיה שמאפשרת לכל קבוצה להפעיל אלימות מותרת (כלכלית או פיזית) כלפי אלה השייכים לקסטות נמוכות יותר. היררכיה שהאשכנזים אכן נמצאים בראשה.

אותו זורק ביצים הוא גזען לכל דבר. ובגזענותו כלפי החלש/נמוך ממנו - הכושי - הוא לא תוקף את האשכנזים. הוא לא מערער על ההיררכיה הגזענית בחברה הישראלית. הוא משמר את הגזענות האשכנזית של מתי גולן ומחזק אותה עם גזענות מזרחית משל עצמו.

מתי גולן מחזיר לאותו גזען טובה, כאשר הוא "סולח" לו על גזענותו. כאשר בפועל הסלחנות הזאת היא סלחנות כלפי גזענותו של מתי גולן עצמו - הגזענות האשכנזית. כך הוא מאפשר לעצמו ולאותו זורק-ביצים לא לראות אותה.

------------

* היום דיברתי על גזענות בבית-קפה (כן, סמולן אשכנזי שחי בנווה שאנן, אבל עדיין שותה אספרסו כמו אשכנזי טוב) ובדיוק עבר לידנו אדם מבוגר על אפניים כשאמרתי את המילה "כושים". הוא עצר מיד ואמר לנו: "לא אומרים כושים. אומרים שחורים". מיד אח"כ אמר כמה הוא הפך גזען ואיך הוא מקווה שיעיפו את כולם. כלומר הפוך-על-הפוך. אין להשתמש במילה "כושים" כדי לא להסגיר את הגזענות מיד. לא, כפי שנהוג לחשוב, כדי לבער אותה.

אין תגובות: