יום ראשון, 4 באפריל 2010

יהודי ישראלי נגד יהודי אמריקאי

יש ב-ynet כתבה מעניינת על יחסי ארה"ב-ישראל.
כתבה שמראה שהבעיה היא לא ממש עם הכושי בבית הלבן, אלא עם היהודים האמריקאים ששמו אותו שם.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3871347,00.html

אפשר להקיש מהכתבה הרבה הקשים ולהסיק הרבה מסקנות.
אפשר להתייחס לרעיון היהודי של שנאת חינם בין יהודי ליהודי ולביטוייו המודרניים.
אפשר להתייחס להיבט הבטחוני הפרקטי - האם ביבי מחזק את ביטחון מדינת ישראל כשהוא נלחם בוושינגטון, או האם הוא פוגע בבטחון ישראל לתווך הארוך.
אפשר גם לשאול את שאלת הביצה והתרנגולת - האם ארה"ב מתרחקת מישראל או שמא, כפי שהכתבה רומזת, ישראל היא זו שמתרחקת מארה"ב דרך יצירת תריז בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל.

אבל אני מעדיף להתייחס לאיזה ציטוט קטן של ה-"good guy" בסיפור הזה - הרב אריק יפה. הרב, שלפי הכתבה, 40% מיהודי ארה"ב מזדהים איתו. לא ממש ברור מה זה ה"מזדהים איתו" הזה וגם מי אלה אותם 40% - האם מדובר ב-40% מיהודי ארה"ב שמזהים עצמם כיהודים רפורמים? או האם מדובר ב-40% מיהודי ארה"ב שחשים שהרב יפה מייצג את דעותיהם? אולי בכלל מדובר ב-40% מיהודי ארה"ב שסרים למרותו של הרב יפה, כמו שנהוג בארצנו...
אבל יאללה, לא משנה.

הציטוט מאלף בפשטותו:

בשיחה עם ynet הסביר הרב יפה כי "מדינת ישראל היא לא מדינת הישראלים. אם כן, אז אין לי שום קשר למדינה. מה שקושר אותי הוא העובדה שזו מדינת היהודים. זה העיקר. הציונות זו תנועה ליהודים. מי שלא מבין את זה, אין לו מושג מה זה מדינת ישראל".


פשוטו כמשמעו - המדינה אינה שייכת לתושביה וגם לא לאזרחיה. המדינה שייכת ליהודי העולם, בעיקר לאלה החיים בגולה כדוגמת הרב יפה. הרב יפה טוען שיש לו יותר קשר למדינת ישראל מאשר לאזרחיה עצמה - כלומר, לנו. הוא גם מוסיף שאם מדינת ישראל תהפוך למדינת הישראלים (נו, הנודניקים האלה, שחיים פה ועושים פה צבא ומשלמים פה מיסים) הרי שיאבד הקשר שלו אל למדינה. נדמה שבמשפט הזה הוא רומז שההחלטה בנושא נתונה בידינו - אזרחי המדינה - אך לא כך הדבר.
למען הסר ספק הוא מגדיל ואומר שאם עוד לא הבנו שציונות זו תנועה ליהודים (בניגוד לתנועה למען יהודים ישראלים או ישראלים חילוניים) אז אין לנו "מושג מה זה מדינת ישראל."

לא נעים להודות, אבל הרב יפה צודק.
הציונות ומדינת ישראל נועדה לשרת אותו - יהודי החי בגולה - ולא לשרת אותנו.
תפקידנו הוא לשרת אותו ואת המדינה שלו - לעשות בה צבא, לשלם בה מיסים ולשתוק.

אין תגובות: